fbpx

OPIS ZDJĘĆ Z KALENDARZA

Styczeń

Śnieżka, Karkonosze

To przykład, jak ważne jest planowanie w fotografii górskiej. Musimy nie tylko przewidzieć, co chcemy sfotografować, ale również jak. Jeżeli chodzi o porę dnia, to sprawa jest prosta – najlepsze światło jest o wschodzie i zachodzie słońca. Wschody oferują często fantastyczne widoki morza chmur unoszącego się w dolinach.

Akurat na Śnieżce mamy większe szanse, że sami będziemy bujać w obłokach, bo to najbardziej zamglone miejsce w Polsce. Wschód w styczniu 2018 był rzeczywiście dość mglisty, ale chmury szybko się rozpierzchły. Ciekawsze rzeczy działy się jednak jeszcze zanim słońce ogrzało atmosferę. Ludzie z czołówkami we mgle wyglądali nierealnie, jak z jakiejś obcej, mroźnej planety. Cóż z tego, jeśli zamiast fotografować skakałem w miejscu i biegałem w kółko, żeby ogrzać paluszki u nóg. Miałem dobre buty i ciuszki, ale brak snu i śniadania sprawiły, że odczuwałem niską temperaturę dużo silniej niż zwykle. Alkohol wypity na imprezie we wspaniałym schronisku Samotnia również nie pomógł.

Luty

Labuche Kang III, Himalaje

Namiot w takim dziwnym obozie na ok 6450m-6400m. NIkt chyba nie zadawał sobie trudu by zapisywać wysokość. Po ataku szczytowym zdecydowaliśmy się na szybki odwrót i zejście do obozu 2 na 6150m. Nie miało to większego sensu, bo byliśmy potwornie zmęczeni i przemarznięci, więc w konsekwencji przyszło nam rozbić namiot na niewielkim wypłaszczeniu z cudownym widokiem na Czo Oyu i lodowiec Labuche (który widać na zdjęciu z grudnia), którego jednak nie bardzo chciało nam się podziwiać, bo trzeba było rozgrzewać przemrożone paluszki.
Labuche Kang III, październik 2018.

Marzec

Kanjavec, Alpy Julijskie

Kiedy jesteś wysoko w górach i widzisz zachód słońca, to znaczy, że coś poszło nie tak.  Tu zamarudziliśmy na szczycie Kanjavca (2 569 m) w Alpach Julijskich, ciesząc się piękną pogodą i widokami ( a było to wieki temu w styczniu 2009, kiedy razem z Kasią mieszkaliśmy w Słowenii). Efektem było zejście ze szczytu o zachodzie słońca, który w połączeniu z silnym wiatrem zaoferował tak wspaniałe widoki. Do zimowego schronu doszliśmy już dobrze po ciemku, na szczęście na każde wyjście zabieramy czołówki. Kanjavec to prosty szczyt tuż za Doliną Triglavskich Jezer. prowadzi do niej jeden z najpiękniejszych szlaków słoweńskich Alpach, w dodatku bezpieczny przez cały rok.

Kwiecień

Alpy włoskie

Tego zdjęcia za bardzo nie pamiętam, gdyż zrobiłem je po zdobyciu chyba 4 czterotysięczników w grupie Monterosa. brzmi godnie, ale to prościuteńkie górki na które się niemal wbiega. Monterosę i okolice uwielbiają kolekcjonerzy szczytów, bo w ciągu kilku dni można tu „zdobyć” chyba z 10 wierzchołków, w tym co najmniej dwa wymagające pew wysiłku. My wybraliśmy się na jeden z nich – Lyskamm, ze wspaniałą granią długa na chyba 2 kilometry. Zdjęcie zostało zrobione o wschodzie słońca tuż spod stóp Lyskamm i przedstawia najprawdopodobniej naną alpejską parkę – Castora i chowającego się w cieniu Polluxa.

Maj

Jezioro Ala – Kul, Tien Szan.

Jeden z najfajniejszych trekkingów w Kirgistanie.  Ala-Kol, a stunning lake in Tian Shan mountains, Kyrgyzstan. It’s one of the highest lakes in the world at 3560 meters above sea level. You have a long walk there from Karakol city, it took us 2 days. Luckily, there are some hot springs on the way. You can either use regular thermal bath and pay for it (they like to say that astronaut Yuri Gagarin was relaxing here after he came back from space) or find „wild” springs on your own, which is far more fun! This is the natural color of water, no photoshop here 🙂

Czerwiec

Cristallo, Dolomity w okolicach Cortina D’Ampezzo

Mt. Cristallo (3221m).widziane z ferraty Vandelli w masywie Sorapiss. Cristallo? Serio? Kto im wymyśla te nazwy? Dolomity a roją się od poetycko nazwanych gór i miasteczek: Tofana di Rozes, Marmolada, Madonna di Campiglio… Nieważne. Ważne, że są to naprawdę piękne miejsca. NIgdy nie wspinałem się na Cristallo, a szkoda, bo podobno poprowadzona na nim via ferrata di Bonazapewnia jedne z najlepszych widoków w całych Dolomitach. Średnio trudna, ale długa – 9 do 12 wspinaczki.

Lipiec

Szwajcaria, Alpy szwajcarskie

Definicja sielskości i idealnego widoku prosto spod Davos. Jeżeli możni tego świata chcą sobie zrobić przerwę od swojej hiperważnego Forum Ekonomicznego, to mogą wyskoczyć na rowery za miasto. Nie zawiodą się. Więc jeżeli chcecie spotkać Trumpa albo Putina na rowerze, to już wiecie, gdzie jechać 🙂

Sierpień

Góry Przeklęte

Kasia zmierza na dobrze zasłużony odpoczynek w naszym namiocie rozstawionym niemal dokładnie na granicy Czarnogórsko – Albańskiej, trudno dokładnie powiedzieć gdzie. Obiekt noclegowy jakości miliarda gwiazdek. Po lewej stronie Zła Kolata (2534 m) – najwyższy szczyt Czarnogóry, zaraz obok Dobrej Kolaty. Góra leży poza szlakiem Peaks of Balkans, którym idziemy już od tygodnia, ale nie wejść na nią byłoby grzechem. „Szczyty Bałkanów” to jeden z moich ulubionych szlaków górskich w Europie -180km przez Albanię, Kosowo i Czarnogórę po słabo zaludnionych i absolutnie nieturystycznych terenach (jeszcze).

Wrzesień

Góry Przeklęte, widok na Dobrą i Złą Kolatę po prawej w tle.

Październik

Łączna Góra, Karkonosze

Luční hora czyli Łączna Góra to najwyższy szczyt będący w całości po stronie Czech. Najwyższą góra naszych południowych sąsiadów jest oczywiście graniczna Śnieżka, z której zostało zrobione to zdjęcie.